Aktualności

27-05-2019

KOBIETY I HISTORIA SZTUKI SPOTKANIE X

 KOBIETY I HISTORIA SZTUKI SPOTKANIE X

Dobiegł już końca nasz cykl wykładów poświęconych kobietom - artystkom, których wybitne osiągnięcia w różnych dziedzinach sztuki zasługują na wielkie uznanie i nieustanną pamięć. Zapraszamy zatem na ostatni, dziesiąty wykład, który odbędzie się 6 czerwca, o godzinie 17.00, w Kawiarni FILMOWA - Kino ECHO.
" Doświadczyłam wolności absolutnej - czułam, że moje ciało nie zna ograniczeń, że ból nie ma żadnego znaczenia, że nic się nie liczy - i to mnie upoiło ".- napisała w swojej książce pt " Pokonać mur " Marina Abramović - wybitna serbska artystka. Są to wspomnienia, poruszająca historia wyjątkowej, nieustępliwej, odważnej i niezależnej artystki, która poprzez swoją sztukę całkowicie i bezwzględnie poddaje siebie, swoje ciało i duszę ekstremalnym próbom strachu, bólu, wyczerpania i zagrożenia. To także historia zgoła operowego romansu i dwunastoletniej współpracy artystki z preformerem Ulayem - związku, który dobiegł dramatycznego końca na Wielkim Murze Chińskim. Marina Abramović uważana jest za ikonę performansu. W swojej sztuce próbuje przekroczyć fizyczne i psychiczne ograniczenia ciała badając możliwości umysłu i związek zachodzący między artystą, a widownią. Obecnie w Toruniu, w Centrum Sztuki Współczesnej trwa wystawa " Do czysta"/ " The Cleaner", będąca odsłoną największej w Europie retrospektywy podsumowujacej pięćdziesięcioletnią działalność artystyczną Mariny Abramović. Na toruńską wystawę zrealizowaną wspólnie z Moderna Museet w Sztokholmie, we współpracy z Muzeum Sztuki Współczesnej Louisiana w Humlebaek i Bundeskunsthalle w Bonn, złożyło się około 120 dzieł artystki, a także rekonstrukcje niektórych performatywnych akcji, które są prezentowane na żywo obok rysunków, rzeźb obiektów, fotografii i materiałów wideo. Judith Thurman w " The New Yorker" napisała - " Marina uważa, że jej rola jako artystki - z całą artystyczną arogancją, która wygląda dość naiwnie i niewinne, oraz pokorą, która tłumi w zarodku najlżejszy nawet impuls, by poczuć się urażonym - jest zabieranie widzów w pełną niepokojów podróż do miejsca, gdzie będą się mogli uwolnić od wszystkiego, co ich ogranicza ".
Rzeźbiarka, fotografka, autorka instalacji i filmów wideo, jedna z najbardziej uznanych artystek polskich ostatnich lat - Katarzyna Kozyra. Jej nazwisko stało się symbolem sztuki krytycznej. Nurtu, który w szerokim kontekście poddał analizie mechanizmy dyscyplinowania i ubezwłasnowolnienia ciała przez współczesną kulturę. Ten rodzaj sztuki łamie społeczne obszary tabu ukazując graniczne stany naszej fizycznej egzystencji, jak seksualność, choroba i śmierć. Poddając zwatpieniu podział naszej tożsamości na duchową i fizyczną oraz podział ciała na powierzchnie i wnętrze, wychodzi często poza przyjęte konwencje artystyczne wywołując silne emocje u odbiorców. Sztuka Katarzyny Kozyry od lat porusza opinię publiczną, często wywołuje ostrą polemikę i sandale. Głośną dyskusję w mediach wywołała praca dyplomowa artystki zatytułowana " Piramida zwierząt ". Liczne głosy napastliwe atakujace autorke, listy, protesty i artykuły sprawiły, że mieliśmy do czynienia w Polsce z wydarzeniem bezprecedensowym. Nigdy wcześniej żadna praca współczesnego artysty nie wywołała u nas takiej dyskusji oraz nie spowodowała tak napastliwej reakcji mediów, które z autorki pracy o śmierci, będącej protestem przeciwko konsumpcji, hipokryzji i zabijaniu zrobiły morderczynię bez serca.To, na co artystka chciała zwrócić uwagę symbolicznie, faktycznie zwróciło się przeciwko niej. "Artysta jest powołany, by kwestionować obowiązujące normy. Ale musi pamiętać, że według tych norm będzie sądzony. Musi godzić się na ryzyko, że społeczeństwo go odrzuci i potępi" - mówi Grzegorz Kowalski, mentor artystów reprezentujących nurt sztuki krytycznej.
Hiperrealistyczne obrazy Marty Penter, brazylijskiej malarki są jak fotografie. Artystka posiada niezwykły talent idealnego odtwarzania rzeczywistości używając pędzla i farb. Cień na twarzy, kropla wody na ciele, powiew wiatru - wszystko jak prawdziwe. Używając bardzo realistycznego języka wypowiedzi artystka bada tematykę współczesnej zbiorowej nieświadomości skupiając się głównie na malowaniu ludzi. Jej wielkoformatowe hiperrealistyczne obrazy w niezwykły sposób traktują zagadnienia kobiecości i intymności. Pokazują piękno odkrytego kobiecego ciała, które wcale nie musi gorszyć czy zawstydzać, wręcz przeciwnie - zachwyca swą wiotkością i delikatnością. - " Świat wciąż pędzi do przodu, gubiąc po drodze to, co najważniejsze (...). Kobiecość, tak silna i delikatna jednocześnie, niestety przestaje być przez nas zauważana i doceniana. Stąd właśnie tematyka moich obrazów. Chciałabym uwiecznić na nich tak deficytową współcześnie intymność "- tłumaczy Marta Penter.
Serdecznie dziękujemy wszystkim pasjonatom i miłośnikom Wielkiej Sztuki
za liczny udział w naszych spotkaniach.

powrót

© Kawiarnia Filmowa 2016. All rights reserved.
Wykonanie: yanah.info

na górę